KÖPVILLKOR FÖR PRODUKTER


Företagsinformation

NM Group ApS
Kløvermarken 117
DK-7190 Billund
Org: 502081-3795
E-mail: [email protected]
Tlf: 040-60 60 680


Betalning

På Nimalift.se kan du betala med Betalningskort, Klarna, Manuell banköverföring eller 14 dagars kredit.
Du kan betala med betal- och kreditkort från VISA och MasterCard i vår webbshop. Vi tilbyder delbetalning och fakturor genom Klarna til privatpersoner. Vid betalning med manuell banköverföring ska pengarna registreras på vårt konto innan din beställning skickas från vårt lager. Företag med hög kreditvärdighet kan välja 14 dagars kredit. Vid kortbetalning dras köpesumman först från ditt kort när beställningen är skickad från vårt lager och detsamma gäller vid Klarna betalning - då skickas fakturan först till dig när beställningen är på väg.


Leverans

Ansvar

Kunden ansvarar själv för att kunna ta emot sin beställning/försändelse. Allt från små paket till t.ex. lossning av stora produkter såsom t.ex. billyft där avlastning med truck/lastmaskin kan krävas.
Om kunden inte är på plats, eller vejen ikke er farbar vid leverans, kommer kunden att bli debiterad för den extra fraktkostnad som fraktbolaget tar extra för in- och uttag av gods.


Packning och skickande av beställningar

Alla beställningar gjorda innan kl. 13:00 packas och skickas samma dag. Om produkten är slutsåld vid köptillfället eller om du köpt en beställningsvara så kontaktar vår kundservice dig angående leveranstid.


Mindre paket

Alla beställningar på mindre produkter såsom reservdelar eller tillbehör levereras Postnord.

Leveranstiden är 2-5 vardagar.


Stora paket

Beställningar på maskiner såsom billyftar, däckmaskiner osv. levereras med fraktfirma via lastbil. Fraktfirman kan lasta av godset på marken förutom vid beställning av 4-pelarlyft som kräver att en gaffeltruck på adressen för att lasta av maskinen.

Leveranstiden är 2-5 vardagar.


Fraktpriser

Småpaket som tillbehör: 99 kr. exkl. moms
Maskiner: från 999 kr. exkl. moms. Beräkna exakt fraktpris på produktsidan.


Leveranstid

På Nimalift gör vi allt vi kan för att ha alla varor på lager så att du kan motta din beställning så snabbt som möjligt. Både Postnord och den fraktfirma vi använder vid leverans av maskiner har en leveranssäkerhet på över 95 %.


Beställningsvaror

Har du beställt specialprodukter så kommer du upplysas om leveranstid efter beställningen har mottagits av oss. Leveranstiden kan dock avvika lite då leveransen kommer direkt från producenten.


Ångerrätt & retur

Enligt konsumentköplagen har du alltid 14 dagars ångerrätt när du handlar på internet, men vi erbjuder dig hela 365 dagars ångerrätt som räknas från den dag du mottog beställningen. Om du har beställt flera varor i en order men som levereras med delleveranser gäller ångerrätten från den dag du mottar den sista produkten.

Vid regelbunden leverans av varor till företag under en viss period löper ångerrätten ut 365 dagar efter den dag du mottog den första produkten.

Fristen innebär att du har 365 dagar från mottagandet för att meddela att du kommer önskar att använda din ångerrätt. Du kan skicka ett mail till [email protected] eller använda standardblanketten för ångerrätt som du hittar längst ner i dessa köpvillkor.

Du kan inte ångra köpet genom att vägra att ta emot varan utan att meddela oss.


Ånger av en del av en beställning

Om du har köpt flera produkter från oss har du möjlighet att returnera en eller flera artiklar trots att de är inköpta i en beställning.

Observera att du inte kommer den fraktkostnad du betalade för att motta din beställning återbetalad om du endast ångrar del av din beställning.


Returnering

När du har meddelat oss om att du önskar använda din ångerrätt har du 14 dagar på att skicka tillbaka produkten/produkterna till oss. Kostnaden för returfrakt står du som kund för och likaså transportrisken om det uppstår en skada under transporten eller paketet tappas bort.

Vissa produkter kan inte returneras med vanlig post. Detta gäller bl.a. alla produkter som väger över 30 kg.


Produkter utan ångerrätt

Vid köp av produkter som lever upp till en eller båda villkor nedan så gäller ej ångerrätten:
- Produkter som man kan anta bli försämrade eller föråldrade snabbt
- Produkter som är förseglade/plomberade av hälso- eller hygienskäl där förseglingen/plomberingen har brutits


Produktens tillstånd när du returnerar den

Köparen är endast ansvarig för eventuell försämring av produktens värde på grund av annan hantering än vad som är nödvändigt för att bestämma produktens art, egenskaper och funktioner. Med andra ord - du kan prova produkten på samma sätt som om du kan göra i en fysisk butik.

Om produkten testas utöver vad som beskrivs ovan anser vi den som använd, vilket innebär att endast en del eller inget av köpbeloppet kommer återbetalas vid ångrat köp, beroende på produktens kommersiella värde.

För att få hela köpbeloppet återbetalat får du alltså undersöka produkten på samma sätt som anses rimligt i en fysisk butik. Du får testa produkten, men ta den inte i reell användning.

Om du vill använda din ångerrätt och returnera dina köpta produkter ska du följa bestämmelserna i dessa köpvillkor. Om du önskar att returnera en vara som har använts eller på annat sätt skadad produkt som är värdeminskad ber vi dig vänligen att kontakta oss innan du skickar produkten i retur.

Telefon: 040-60 60 680
E-mail: [email protected]


Återbetalning

Om du ångrar ditt köp får du pengarna återbetalda. Om varan är försämrad, drar vi av det belopp för värdeminskning som du är ansvarat för och orsakat.

Vi återbetalar hela summan, inklusive leveranskostnader (exklusive extra fraktkostnader i det fall du har valt en annan leveransform än den billigaste formen av standardleverans som vi erbjuder och/eller vid ånger av en del av en beställning) senast 14 dagar från det datum vi mottog ditt meddelande om att du vill ångra avtalet.

Vi återbetalar pengarna med samma betalningsmetod som du använde vid köpet om vi inte har kommit överens om något annat.

Vi kan hålla tillbaka betalningen tills vi mottagit returprodukten eller dokumentation för att den är returnerad.

Innan varan returneras är det viktigt att kontakta Nimalift via telefon eller e-post.

Telefon: 040-60 60 680
E-mail: [email protected]


Återbetalning

Returer av stort gods/gods med skymmande mått skickas till:
Nimalift.se, Kløvermarken 117, DK-7190 Billund, Danmark

Returer av små paket såsom mindre tillbehör och reservdelar skickas till:
Nimalift.se, Genvägen 1, 231 62 Trelleborg, Sverige

När du returnerar en reklamation ber vi dig vänligen att lägga med en detaljerad beskrivning av problemet i paketet. Vi mottar inte paket mot postförskott eller liknande.


Reklamationsrätt

Konsumentköplagens regler för reklamationer gäller för köp av varor.

Du har 2 års reklamationsrätt till konsumenter och 1 års reklamationsrätt i B2B-handel i enighet med konsumentköplagen och rätten gäller fabriks- och materialfel som konstaterats efter normal användning. Reklamationsrätten täcker inte fel, skador eller slitage som direkt eller indirekt har uppstått av felaktig användning, dåligt underhåll, våld eller icke-auktoriserade ingrepp såsom reparationer. Vid reklamation av fel eller brister hos produkten som bör upptäckas vid normal undersökning av produkten ska meddelas till NM Group ApS inom rimlig tid efter det upptäckts. 2 månader anses vara rimlig tid. Vid godkänd reklamation kan produkten efterföljande komma till att returneras för reparation, i utbyte av ny produkt eller eventuell återbetalning. Vid reklamationer står NM Group ApS för returkostnaden, dock ska kostnaden vara rimlig. Varor ska alltid skickas tillbaka i försvarligt emballage och kom ihåg att spara försändelseskvittot så vi kan återbetala returfraktskostnaden.

Reklamationsvaror skickas till:
Stort gods/gods med skymmande mått:
Nimalift.se, Kløvermarken 117, DK-7190 Billund, Danmark

Små paket såsom mindre tillbehör och reservdelar:
Nimalift.se, Kløvermarken 117, DK-7190 Billund, Danmark

När du returnerar en reklamation ber vi dig vänligen att lägga med en detaljerad beskrivning av problemet i paketet. Vi mottar inte paket mot postförskott eller liknande.


Personuppgiftspolicy

Vi har behov för att samla in följande uppgifter när du handlar hos oss:
Namn, adress, telefonnummer och e-mailadress.

Vi registrerar och ger vidare uppgifterna för att kunna leverera varan till dig.

Personuppgifterna registreras hos Nimalift ApS och lagras i fem år och raderas därefter.

Personuppgiftsansvarig på Nimalift.se är Niklas Sørensen.

Om du har uppgifter registrerade hos Nimalift ApS har du alltid rätt att invända mot registreringen samt att få inblick i vilka uppgifter som är registrerade om dig. Dessa rättigheter är reglerade av personuppgiftslagen PuL. Vid förfrågan om ärenden angående personuppgifter kontaktar du oss på: [email protected].


Klagomål och tvister

Om du som konsument har klagomål angående ditt köp kan du kontakta oss på 040-60 60 680. Om vi inte kan lösa problemet tillsammans har du alltid rätten att kontakta Allmänna reklamationsnämnden:

Allmänna reklamationsnämnden
Besöksadress: Kungsholmstorg 5, 112 21 Stockholm
Postadress: Box 174, 101 23 Stockholm

Du kan också använda EU-kommissionens onlineportal för tvister här - http://ec.europa.eu


Villkor för tjänster

Leverans

Leveranstiden för tjänsten avtalas separat genom att kontakta oss.


Leverans

Du har 14 dagars ångerrätt när du handlar hos oss som räknas från det datum avtalet ingicks. Om du vill ta emot leveransen innan tidsfristen löper ut, kan du ge ditt uttryckliga förhandsgodkännande av att leveransen påbörjas och att tidsfristen först slutar när leveransen är helt slutförd.

I praktiken innebär det att din ångerrättsperiod löper ut när din tjänst är helt levererad. Du kommer därför att behålla din ångerrätt när arbetet eller leveransen är pågående.

Om du har gett ditt samtycke till att arbetet eller leveransen kan äga rum, men du fortfarande vill använda din ångerrätt, ska du vänlig observera att vi kommer att debitera en rimlig betalning för det arbete som redan levererats.

Du måste informera oss om att önskar använda din ångerrätt inom 14 dagar efter avtalet ingåtts. Meddelandet måste göras genom att kontakta oss på telefon 040-60 60 680. I ditt meddelande ska du tydligt göra oss uppmärksamma på att du önskar att använda din ångerrätt. Du kan också välja att använda vår standardblankett vid ångrat köp och skicka det till oss. Du hittar denna i din orderbekräftelse och längst ner på denna sida.


Tjänster som ångerrätten ej gäller för

På följande varutyper gäller inte ångerrätten:
1. Utförda icke-finansiella tjänster om leveransen/utförandet av tjänsten har påbörjats i enlighet med ditt uttryckliga samtycke och godkännande av att ångerrätten bortfaller när tjänsten är levererad/utförd i sin helhet.
2. Avtal om speciella, brådskande reparations- eller underhållsarbeten hos konsumenten som hen på förhand uttryckligen har begärt.


Återbetalande av köpesumman

Om du ångrar ditt köp får du det belopp du har betalat oss återbetalat. Notera dock att vi kommer debitera för rimliga kostnader för det arbete som har levererats om du önskar att använda ångerrätten efter du givit oss uttryckligt samtycke till att leverans/utförande av arbetet kan påbörjas.

Denna kostnad täcker arbetstid, transporttid, material och liknande.

Vi återbetalar beloppet till dig utan onödig försening och alltid senast 14 dagar från det datum vi har mottagit meddelande om att du önskar att ångra avtalet. Vi genomför återbetalningen genom samma betalningsmetod som du använde vid den ursprungliga transaktionen om annat uttryckligen inte har avtalats.


Reklamationsrätt för tjänster

Konsumentköplagens regler för reklamation kan tillämpas på köp av varor.

Om du inte är nöjd med en utförd tjänst kan du kontakta oss på telefon 040-60 60 680.

Som utgångspunkt har du inte 3 års reklamationsrätt på tjänster och därför ber vi dig vänligen att kontakta oss så snabbt som möjligt om du upplever problem

 

Köpvillkoren är senast uppdaterade 2021-01-22.


Ångerblankett
Denna blankett kan användas när konsumenten vill ångra ett avtal, enligt reglerna i lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (SFS 2005:59). Konsumenten har även möjlighet att ångra sig på annat sätt än med blanketten men rekommenderas alltid att spara underlag som visar att han eller hon har ångrat sig.

Information om näringsidkare

Nimalift.se
Kløvermarken 117
DK-7190 Billund
E-mail: [email protected]


Information om konsument

Namn: _______________________________________________________________________________________

Namn 2 (om ni är fler som gjort köpet): ______________________________________________________

Adress: _______________________________________________________________________________________

Telefonnummer: __________________________________ E-post: ___________________________________

Jag/Vi meddelar härmed att jag/vi frånträder mitt/vårt köpeavtal avseende följande varor / tjänster:

_______________________________________________________________________________________________

Beställdes (datum): ____________________________ Mottogs (datum): ____________________________

Ort: ___________________________________________ Datum: _______________________________________

Underskrift: ___________________________________________________________________________________